Webshop Robinhood

Cadeau – Gifts

Hoe start je je eigen winkel?

2 min gelezen

Heb je altijd al je eigen winkel willen starten? Dan komt er vooral in het begin behoorlijk wat bij kijken. In dit artikel bespreken we een aantal stappen die je moet nemen bij het starten van je eigen winkel.

Waar ga je jezelf positioneren

Het starten van je eigen winkel is één ding, maar dan moet je nog gaan kijken in welke branche dit wilt gaan doen. Het is daarbij belangrijk om eerst te kijken waar vraag naar is en of er in die hoek ook niet te veel concurrentie is. Hierdoor is het dus belangrijk om eerst wat onderzoek te doen naar de huidige markt. Wel je naast een fysieke winkel ook een webshop of alleen een website? Denk ook na over je inrichting van je magazijn en alle materialen die daar bij komen kijken, zoals pompwagens, stellingen en magazijnbeheer! Dan kun je er ook voor kiezen om een onderzoek voor de online markt laten uitvoeren.

De juiste marketingkanalen

Zodra je eenmaal besloten hebt wat voor type winkel je wilt gaan runnen en ook inmiddels al een pand hebt weten te wachten, is het belangrijk om je te gaan verdiepen in de juist marketing kanalen. Waar je zit jouw doelgroep precies en hoe denk je deze het best te kunnen bereiken? Het belangrijkste blijft hierbij natuurlijk de mond-tot-mond reclame, want niets kan uiteindelijk op tegen de goede ervaringen van je klanten. Daarbij is het echter wel belangrijk om meerdere marketing kanalen in te zetten. Kies je voor social media, ga je naar de netwerkvereniging of zet je juist in op sponsoring. Kortom er zijn verschillende mogelijkheden, maar het is dus belangrijk om te achterhalen waar jouw doelgroep zit.

Instore marketing

Als de potentiële klanten eenmaal bekend zijn met jouw winkel en ook een bezoek er geen brengen, wordt het belangrijk om de winkel zelf op orde te hebben. Denk hierbij aan het creëren van de ultieme beleving voor de potentiële klant. Hierbij speelt instore marketing een belangrijk rol. Dit kan onder andere door het duidelijk en overzichtelijk te maken van de winkelroute met displays of andere etalagematerialen.